مصاحبه سایت زرد ملیجه با مدیریت سایت قناری گرگان

                                                          (بنام خالق زیبائیها)

ضمن عرض سلام و احترام خدمت شما، چند سالیست که یک بخش نمایشگاه آنلاین از عکس قناری ها و فنچ های گلدین زیبای شما در سایت زردملیجه زینت بخش این قسمت از سایت است و دوستان زیادی از سراسر کشور از طریق این سایت و سایت گرگان قناری با شما آشنایی دارند، خواهشمندم درابتدا بیوگرافی خودتون برای خوانندگان این مصاحبه بفرمایید.
1.نام نام خانوادگی سن زادگاه محل سکونت کنونی و.... هرچیزی که صلاح می دونید؟
با عرض سلام وتشکر ازپژمان عزیز، اینجانب مهدی تجلی متولد چهاردهم آذرماه  1351 ، در گرگان متولد شدم که از سن ده سالگی علاقه و فعالیت  خودم را در زمینه پرورش و تکثیر گونه هایی ازپرندگان آغاز نمودم.تحصیلات دانشگاهی را در تهران در رشته مترجمی زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گذرراندم و همچنین دارای مقام سوم جهانی در رشته نقاشی از کشور کره جنوبی هستم..حدود بیست سالی است که تجربه پرورش قناری را دارم ودر حال حاضر در گرگان زندگی می کنم.
2.اولین پرنده خانگی شما چی بوده و در چه سنی نگهداری می کردید، اگر قناری نبوده کی و چگونه صاحب قناری شدید وآیا حیوان خانگی دیگری داشتید یا دارید؟
در سن ده سالگی  ازپرورش و تکثیرمرغ و خروس محلی ولاری فعالیت پرورشی خودم را شروع کردم. تا اینکه در سال 1365 به پرورش و تکثیر چند جفت مرغ عشق  و فنچ ایرانی پرداختم،از آنها جوجه های زیادی تکثیر نمودم وبه شیروان مشهد و تاجیکستان ارسال میکردم.سال 1372 مرغ عشق و فنچها را با تعدادی قناری رسمی معمولی معاوضه نمودم وتجربه پرورشی خودم را در زمینه قناری رسمی آغاز کردم. در کنارآنها پرورش سهره سینه سرخ و بلبل زرد و بلبل خمسه و عروس هلندی و مرغ مینا و کاردینال را تجربه کردم. هم اکنون مشغول پرورش و تکثیر گونه هایی از فنچ های گلدین و همچنین برنحوه تکثیروپرورش انواعی از فنچهای وایدا و روزیلا تحقیقات و مطالعه دارم.
3.از کی به نگهداری حرفه ای قناری مشغولید، از سختیهای شروع کار بفرمایید، اگر راهنما یا مشوقی داشتید بفرمایید  و خاطراتی از آن دوران ذکر کنید؟
در سال 1375 به جهت قبولی در دانشگاه به تهران رفتم و بعلت محدود بودن مکان نگهداری قناری، تنها ازچهار جفت قناری  یکسرجیبرطلایی و سوپر رسمی بطور موقت نگهداری میکردم.سعی می کردم اوقات فراغتم را برای کسب تجربه و آشنایی بیشتربه مراکز پرورشی واشخاص         با تجربه در رشته قناری سپری نمایم ولی متأسفانه اطلاعات کامل و صحیحی به من نمی دادند تا اینکه  بتدریج تصمیم به ترجمه مقالات ومطالعه متون خارجی وجستجو در سایتها را گرفتم.پس از 13 سال اقامت در تهران در سال 1387 با آقایان مهندس موسوی و حسین امینی وافشین داوری وپژمان عزیز آشنا شدم و با مشاوره و تبادل نظریات، از تجربیات آنها استفاده نمودم. پس از اینکه اطلاعات پرورشی و تکثیر ونحوه تغذیه را برای نژادهایی از قناری  بطور نسبی کسب کردم ،با ساختن یک قفس پروازاز جنس آلمینیوم، یکی از اتاقهای منزل را برای پرورش نژادهای سنگین وخالص بعنوان یک کارگاه پرورش قناری اختصاص دادم .بخاطر دارم که داخل کنده درختی چند سوراخ بشکل لون ایجاد کردم و داخل قفس پرواز قراردادم و از سه جفت قناری سوپر رسمی که با هم در آن قفس بصورت جمعی و آزادانه زندگی  می کردند، توانستم ازداخل لونهای کنده درخت جوجه های زیادی بگیرم و تجربه خوبی برای من از جهت همزیستی برخی از گونه های قناری با یکدیگر بود.. در سال 1389 بنا به دلایلی به گرگان بازگشتم و یک سالن اختصاصی بزرگ و مکانیزه جهت نگهداری و تکثیر،تأسیس کردم وهمچنین در سال 1390 سایت « قناری گرگان »را برای دوستداران قناری و فنچ راه اندازی نمودم.
4.در مجموعه خود از چه نژادهایی نگهداری میکنید، نژاد مورد علاقه شما کدوم نژاده و نژادی هست که دوست داشته باشید به سالنتون اضافه کنید؟
در تهران از نژادهای رسمی بلند و جیبر و کرست نگهداری می کردم ولی در گرگان با توجه به موقعیت آب وهوایی و استقبال علاقه مندان استان گلستان و مازندران از نژادهای گلستر و نورویچ وموزاییکی و ایزابل اوپال و سوپر رسمی و نژادهای رنگی ،تکثیر و نگهداری می کنم.نژاد مورد علاقه من گلستر اصیل و لانکشایرو نژادهای رنگی هستند.خیلی دوست دارم که اگر شرایط آب وهوایی اجازه می داد از نژاد فری در سالنم پرورش می دادم.

5. با اطلاع هستیم که سالهاست سخت مشغول پرورش نژادهای اصیل هستید، هدفتون از این کار چی بوده و تا چه حد موفق بوده اید؟
در ایران به نژادهای اصیل و خالص اهمیت چندانی داده نمی شود و آمیختن نژادهای مختلف با یکدیگر امری طبیعی محسوب  میشود که نسل بوجود آمده هیبرید یا ناخالص است.بنظر من یک نژاد خالص نباید زیرمجموعه های متعددی باشد.هنگامی که با جان و دل،وقت آزاد خود را صرف اشتغال به نگهداری این پرندگان نمودم، رسیدگی به این موجودات را وظیفه اخلاقی خودم دانستم و همیشه تأکید پیشکسوت پرورش  پرندگان اصیل آقای «روبر اوتل» آلمانی را مدنظر دارم وبراین اعتقادم که؛ گام اول اصول اساسی پرورش،با جفت کردن نژادهای یکسان و حفظ اصالت آنها شکل   می گیرد وهمچنین بقاء اصالت نژادهای اصیل به رعایت بایدها و نبایدها بستگی دارد.یکی ازدلایل رمز موفقیت من روش آزمون است ومعتقدم که یک پرورش دهنده قناری در طول فعالیتش باید قناری جدید و مقاوم بسازد وهم اینکه اهمیت به شناخت رفتاری و حالات یکایک قناریهایم در طول زمان و تعمق و توجه لازم و علمی به آنها،از دیگر دلایل موفقیت من بوده است.

6.از چه امکاناتی در سالن پرورشتون بهره می برید و چه امکاناتی برای راه اندازی یک سالن پرورش نیاز می بینید و توصیه تون برای کسانی که قصد راه اندازی یک کارگاه یا سالن پرورش را دارند چیست؟
سالن پرورش من دارای نورگیر جهت حمام آفتاب پرنده ومجهز به فن های قوی وسیستم گرمایشی و دستگاه تصفیه هوا ولامپ مادون قرمزو دوربین مدار بسته است وکنترل سیستم روشنایی وتهویه از طریق دستگاه دیجیتال تک تایم صورت میگیرد. دیوارها و کف سالن از کاشی و سرامیکهایی با رنگهای سرد و گرم تعبیه شده است.همیشه به دوستداران قناری توصیه میکنم که قبل از راه اندازی یک کارگاه یا سالن ، ابتدا موقعیت مکانی و نور و دما و تهویه و همچنین ضریب امنیتی آنجا را درنظر بگیرند و سعی کنند برای بازدهی بیشتر، در ارتفاع بالاتر از طبقه دوم،مکان نگهداری و تکثیر قناری را قرار دهند.
7.رنگ مورد علاقتون در قناری چه رنگی است و در انتخاب جفت برای قناری چه نکاتی برای شما اهمیت دارند؟
البته همه رنگهای متنوعی که در قناریها دیده میشوند زیبا و مورد علاقه من هستند ولی «زرد قناری» جلوه بیشتری دارد.در انتخاب جفت، جفتی را انتخاب میکنم که هم نژاد باشند تا نژاد خالص را از بین نبریم و سعی می کنم که از جفتهایی که دارای رنگهای روشن هستند استفاده نمایم و دو رنگی که از هر لحاظ شبیه هم هستند را با هم جفت نزنم و بطور کلی چنانچه یک قناری دارای ضعفی است نباید از جفتی که همان ضعف را داراست، استفاده کرد.
8.شما تجربه پرورش در دو استان را دارا هستید (تهران و گلستان) از تفاوتها برامون بفرمایید، آب و هوا، امکانات ، تفاوتی در نوع تغذیه و نور و دما بوجود میاد؟ قناری بازها و ...
نحوه پرورش و نوع تغذیه درهرمنطقه ای بستگی به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی آن منطقه دارد. در تهران با توجه به آب وهوای خشکی که داشت برنامه افزایش  دما ونوردهی ونوع غذا برای آماده سازی مولدها معمولا از اواسط بهمن ماه آغاز میشد ولی در منطقه شمال بعلت آب و هوای معتدل ومرطوب ازاواسط آذرماه برنامه آماده سازی و جفت زنی آغاز میگردد.مسلما دستیابی به امکانات پرورشی در تهران بهتر و راحتر است و دوستی و رفاقت و رقابت و حمایت پرورش دهنده هااز یکدیگر در آنجا بیشترمی باشد.
9.قناری بازی و پرورش قناری از دید شما چه جایگاهی داره یا باید داشته باشه: صرفا بعنوان یک عشق و تفریح یا صنعت و حرفه
بفرمایید. آیا میشه بعنوان شغل بهش پرداخت؟
امروزه نگرش کشورهای اروپایی نسبت به پرورش قناری،بعنوان یک صنعت تلقی وسرمایه گذاری می شود در حالیکه در ایران پرورش قناری  بعلت عدم فرهنگ سازی هنوزجایگاه شایسته ای پیدا نکرده است و ذهنیتهای صحیح به سمت و سوی این حرفه سوق داده نشده است و اکثر   پرورش دهندگان تنها جنبه اقتصادی آن را درنظر می گیرند ، ولی از نظر من پرورش قناری حرفه ای است که علاوه بر ایجاد عشق و لطافت روح وجان ، بعنوان یک صنعت وهنر، با برنامه ریزی اصولی ، قابل سرمایه گذاری وحمایت محسوب می شود. بشرط اینکه عنوان قناری بازی ازجامعه و عرف عمومی حذف و پرورش علمی و عملی تحقیقی نسبت به اینگونه پرندگان در کنار اشتغالات روزمره صورت گیرد.
10.دورنمای پرورش قناری را در ایران چگونه می بینید؟
به دورنمای صنعت قناری درایران خوشبین هستم ولی تحت شرایطی نظیربرپایی همایش ها و نمایشگاهها و پرورش علمی و حمایت از        پرورش دهندگان گمنام و تشکیل اتحادیه ومؤسسات مشاوره و کنترل قیمتها و کوتاه کردن دست واسطه گران و دلالان وحتی با عضویت در فدراسیون جهانی میتوان تأمین کننده آینده نوید بخش درتوسعه صنعت قناری بود به شرط اینکه منطبق با موازین قانونی باشد و مانع تراشی نشود.
11.آیا تجربیاتی دارید که دوست داشته باشید به دوستانی که در آغاز راه هستند در مورد تغذیه یا بیماریها ارائه بدید؟
دوستان در آغازراه باید با مطالعه و تحقیق در امر تغذیه و شناخت نسبی بیماریها و راه پیشگیری آنها وبا رعایت اصول نگهداری و تنظیم برنامه غذایی ثابت وامکان خرید قناری و غذای آنها ازمکانهای مطمئن و بهداشتی و صبروپایداری دردرمان بیماریها و تکثیرشان توجه خاصی داشته باشند و شروع کارشان را بر پرورش نژادهای رسمی معمولی بنا نهند.
12. حالا در مورد فنچ گلدین باهامون صحبت کنید چطور شد به این پرنده زیبا علاقمند شدید و چند ساله پرورش می دید؟
چند گونه از این فنچ را پرورش می دهید؟
فنچهای گلدین یکی از زیباترین گونه های فنچ است که به آنها سهره استرالیایی هم می گویند.از آنجاییکه در سال 1389 مطالعاتی در زمینه انواعی از فنچها از قبیل گلدین و وایداها داشتم،پس از شناخت نسبی در نحوه نگهداری وتغذیه و تکثیر آنها و همچنین شناسایی بیش از 60 نوع رنگبندی در آنها، تصمیم به تهیه آنها درخارج از ایران گرفتم. بالاخره از طریق دوستانم آقای ختایی و نادری موفق به واردات چند جفت متنوع ازاین گونه فنچهای مولد شدم . برای کسب اطلاعات درزمینه نوع تغذیه و لانه مناسب وخصوصیات رفتاری آنها وقت زیادی را سپری کردم و خوشحالم که توانستم تاکنون فنچهایی با رنگهای زرد  و سبز با نقاب مشکی و قرمز وبا سینه آبی و سفید و بنفش و... تکثیر نمایم و گامی در تجدید حیات و بقاء گونه هایی از این فنچها که رو به انقراض می باشند بردارم و نسبت به شناخت بیشتر آنها تلاش کنم . 


13.نظرتون در رابط با استفاده از مکملها و داروها چیه و خودتون از مکملها و داروها استفاده می کنید؟
چنانچه داروها بر حسب نیاز و روی اصول، بطور دقیق استفاده شود و در مصرف آن زیاده روی نگردد، کاربرد آنها مفید است چراکه تنها تغذیه با کتان و ارزن جوابگوی همه نیازهای بدن قناری نیست، بشرطی که دارو ومکملها هم تقلبی نباشند و از شرکتهای معتبر تهیه گردند.تاحدودی از مکملها استفاده می کنم ولی مصرف سبزیجات و میوه های تازه را ترجیح می دهم.

14.توصیه تون در مورد بیماریها و مشکلات پرورشی چیه؟ دامپزشک، پرورش دهنده با تجربه یا منابعی مثل کتب و وب سایتها
در بحث بیماریها، تشخیص نوع بیماری توسط دامپزشک صورت می گیرد و پرورش دهنده باید اطلاعاتی در مورد پیشگیری ازبیماریها و راه درمان برخی از آنها را کسب کند. با تغذیه سالم و رعایت اصول بهداشتی ، ازبروز بسیاری از بیماریها جلوگیری می شود. از طرفی،افزایش روزافزون مراجعات برای تقاضای درمان پرندگان زینتی و شکاری به کلینیکهای دامپزشکی در سراسر کشور،سبب احساس نیاز شدید و انگیزه بیشتری به افزایش اطلاعات دامپزشکان در زمینه پرورش ، تغذیه،بهداشت و درمان بیماریهای گوناگون شده است ولی متأسفانه امروزه منابعی نسبت به مسایل مربوط به پرندگان زینتی بصورت علمی، کامل و همه جانبه و شفاف ارائه نمی شودو با توجه به گسترش صنعت طیور بویژه صنعت مرغداری در کشورمان، دانش لازم اکثر دامپزشکان و متخصصان تا حد ممکن از مسیر تشخیص صحیح و پیشگیری و کنترل درمان بیماریهای مربوط به پرندگان زینتی خصوصا  قناری ها در ایران دور گردیده است و بیشتر گرایش ها معطوف به صنعت مرغداریها و دامداری ها و سگ و گربه شده است که با این شرایط خسارتهای چشمگیری به پرورش دهندگان قناری هم از نظر ضعف در تشخیص بیماری و درمان و هم از بابت تهیه داروی مناسب و معتبروارد می شود. در عین حال آنچه که پرورش دهندگان و علاقه مندان کشورمان را از اصول صحیح نحوه نگهداری و پرورش دور میکند، کم توجهی وعدم ایجاد انگیزه و حمایت و عدم تشویق و راهنمایی صحیح ونبود رقابت سالم همراه با صداقت آنها است. ناگفته نماند که تابحال از راهنمایی های پیشکسوتانی همچون جناب آقای غلامحسین مرادی (کرمان) و عباس شفیعی بی بهره نبودم و توانستم از تجربیات آنها استفاده نمایم.
15.نظرتون در مورد قناری رسمی بلند چیه؟
زیبایی این نوع قناری منحصر به فرد است و علاقمندان خاص خود را دارد که باید با خصوصیات پرورشی این نوع قناری آشنا باشند و شرط شناسایی آن،داشتن تجربه زیاد است زیرا ارزش این نوع قناری بر پایه معیارهایی از نوع پرها و دم و تنه وپاها سنجیده می شود.این قناری بجز ایران در کشورهای دیگر تولید نمی شود زیرا گونه ای اصلاح شده و ترکیبی است که فقط در ایران طرفداران زیادی دارد که حتی حاضرند بخاطر آن جیب پر پول خود را تا ریال آخر خالی کنند.
16.دیدگاه خودتون را در مورد قیمتگذاری قناری در ایران بفرمایید و آیا پولهای میلیونی که رد و بدل میشه را مثبت می بینید؟
حدود 10% مردم ایران قناری پرورش می دهند، البته برای  کسانیکه عاشق قناری هستند قیمت و پرداخت هزینه های میلیونی اهمیتی ندارد ولی به نظر من، قیمت گذاری قناری در ایران منصفانه نیست و اگر صنفی در قیمت گذاری و کنترل قیمتها بر روی هر یک از نژادهای قناری دخالت داشته باشد، استقبال علاقمندان به صنعت قناری افزایش می یابد.
 
17.لطفا در مقابل کلماتی که میبینید با یک کلمه دیدگاهتون را بنویسید:
قناری:  قوت جان           گلاستر:     محبوب            گلدین:    باوفا ولی ناشناخته         اصیل:  بی آلایش                نوردهی:  ساعت        تولک: آرامش
رولر:  معلم                 نمایشگاه:   جلوه گاه             قناری سرخ: آلاله                    6تخم:  غیور                 وایدا:  حور بهشت            روز چهاردهم: میلاد من با قناری

18.در پایان اگر حرفی  و یک جمله برای کسانی که در آغاز راه هستند بفرمایید.
«موفقیت از آن کسانی است که تلاش پیگیر و سازنده داشته باشند وتا آخرین لحظه زندگی،باید آموخت. میاسای زآموختن یک زمان.»

 

تاريخ انتشار : 1392/12/18
   
تمام حقوق این سایت محفوظ و متعلق به قناری گرگان است Design & Develop by: s_akbary@hotmail.com
درباره ما  |   تماس با ما  |   نژادهای قناری  |   پیوند ها  |