آماده کردن قناری های نر

با نزدیک شدن به فصل جفت ،آماده نبودن نرها ، یکی از مشکلات اصلی پرورش دهنده می باشد.

در برنامه آماده کردن نرها ، به چند مورد دقت بیشتری باید شود :

1- تعادل بین ساعت نوردهی و دما

2 -تغییرتغذیه از سردی به  گرمی

3- تک کردن نرها

4- ندیدن ماده ها

5-اطمینان از نداشتن شپشک

6-نرها را در قفس های قسمت بالا قرار دهید.

7 -نوردهی را بتدریج به حداقل بین سیزده تا پانزده ساعت برسانید. البته این افزایش ساعت حتما طبق برنامه و روزانه انجام گردد. حتی الامکان به صورت هماهنگ ، نور و دما را افزایش دهید. ازدلایل آماده نشدن نرها بالا بودن دما و همزمان کم بودن ساعت نوردهی می باشد. بهترین زمان برای افزایش نور در این فصل بین20 تا 30 دقیقه در هفته می باشد.

چنانچه هنوز قناریهای شما اقدام به ریختن پرهای نرم می کنند از بالا بردن دما بیش از 21 درجه جلوگیری کنید.

همزمان با افزایش دما و نور می توانید درصد دان مخلوط را به سمت طبع گرم ببرید.

در جیره غذایی نرها می توانید در هفته یک یا دوبار از غذای تخم مرغی استفاده کنید. باید توجه داشت که به ازای هر قناری یک شصتی کافی می باشد.

همچنین طبق برنامه در هفته دوبار از دان مخلوط می توانید استفاده کنید.

استفاده از مخلوط بادام و مغزتخم آفتابگردان نیز کمک زیادی به آماده شدن نرها می کند .

چنانچه نر شما با استفاده از این مواد خوراکی و داشتن نور ودمای استاندارد اقدام به خواندن نمی کند باید به چند نکته توجه کنید :

1. اطمینان از پرریزی نداشتن

2. چربی بیش از اندازه

3. اگر قناری نر شما نمی خواند و دارای پرهای آشفته می باشد حتما از داروهای ضد انگل استفاده کنید.

4.در بعضی موارد با انجام دادن تمام این مراحل و سلامت کامل نر همچنان اقدامی برای خواندن نمی کند، در این موارد بهترین راه جابجا کردن قناری و تعویض قفس

می باشد. چنانچه با انجام این کار هم نتیجه ای حاصل نشد، قناری نر را به مدت دوروز به گله ماده ها هدایت کرده و پس از اتمام دوروز آنرا جدا و درقفس تکی نگهداری کنید. این کار یک روش قدیمی و کاملا ثابت شده می باشد. این کار به دلیل تحریک نر توسط ماده ها و ایجاد شوک به بدن قناری باعث ترشح تستسترون در بدن نر خواهد شد.

بالاخره بهترین روش برای آماده کردن نرها روشی است به نام صبر ،همیشه صبر را چاشنی کار کرده و به پرنده ، زمان ، جهت آماده شدن بدهید.

این بدین معنی نیست که شما از دما. نور .نظافت.تغذیه .آبتنی .شپشک.ورم روده و دیگر بیماریها غافل شده و قناری را به حال خود رها کنید..ومنظور از صبر ،

فرصت دادن به بدن قناری جهت تکمیل فرایند آماده شدن می باشد. شما از طریق تغذیه . نور و دما کمک به تکامل این فرایند خواهید کرد ، وگرنه بدن قناری هیچ وقت زودتر از موعد مقرر آماده نخواهد شد.

دوستان توجه داشته باشند، دربعضی از موارد آواز قناری دیده نمی شود ولی قناری کاملا نشانه های آمادگی را از ناحیه پس (مخرج) خواهد داشت.

قابل ذکر است ، چنانچه فضله قناری نر به صورت ریز در آمد و پس قناری بالا بود،  قناری شما آماده به جفت خواهد بود که این مورد بیشتر در نژاد جیبوس دیده می شود.

تاريخ انتشار : 1401/7/28
   
تمام حقوق این سایت محفوظ و متعلق به قناری گرگان است Design & Develop by: s_akbary@hotmail.com
درباره ما  |    تماس با ما  |    نژادهای قناری  |    پیوند ها