گزنه و خواصش

      یکی از گیاهانی که باعث افزایش راندمان درکار پرورش قناری میشود مصرف گیاه گزنه هست که هم میتوان بصورت تازه و هم به صورت خشک شده استفاده کرد.

بررسی چند مورد از خواص گیاه گزنه :

 1. اکثر ویتامین های کمیاب در گیاه گزنه وجود دارد که در فصل آماده سازی جفتها  نقش مؤثری دارند . گیاه گزنه حاوی  ویتامین هایی اعم از  A. D. C. K. Ca. Mg  و پروتئین  و اسید های آمینه و کربوهیدراتها و املاح معدنی هستند که همچنین باعث تقویت نطفه و افزایش  تخم و باروری پرنده میشوند.

2. علاوه بر اینکه باعث تقویت نیروی جنسی و تقویت بنیه پرنده می شود ، دارای دو آنتی بیوتیک قوی نیز هست که موثر در پیشگیری و درمان برخی بیماریهای قناری می باشد.تجربه نشان داده که به شدت در کمتر شدن نقطه سیاه یا لکه سیاهی در کبد جوجه ها موثر بوده و میتوان ذکر کرد که نقطه سیاه کبدی را به حداقل رسانده  و برطرف می کند که با این اثربخشی این گیاه، بازدهی تکثیر و جوجه کشی افزایش می یابد.

3. گزنه خاصیت سم زدایی از بدن را دارد  و با پاکسازی بدن پرنده از مواد سمی باعث جذب مواد مغذی در روده و روند هضم آرام در سیستم گوارشی می گردد.

4. ضد انگل ، کاهش دهنده چربی و کرم روده است. از چاقی پرنده جلوگیری میکند و در سلامت و رشد جوجه ها بسیار مفید می باشد.

5. گزنه سرشار از آهن و ویتامینC  می باشد که تولید گلبول قرمز می کند و ازابتلا به کم خونی پرنده جلوگیری می کند.

 توجه : در دوران جوجه دهی ، می توانید یک گرم پودر خشک شده این گیاه را همراه با یک قاشق آرد نان سوخاری  با سفیده تخم مرغ رنده شده مخلوط کنید و یک روز درمیان در اختیار والدین و جوجه ها قرار دهید.

_ درصورت استفاده از این گیاه نیازی به مصرف آنتی بیوتیک و  AD3Eنیست.

_ خشک شده گیاه گزنه در عطاری ها موجود می باشد،  ولی دقت کنید که تمیز و بدون خاک و بهداشتی باشد. در صورت عدم دسترسی به گیاه گزنه ، می توانید از عرق گزنه استفاده نمایید.

عرق گزنه:

خواص عرق گزنه بسیار زیاد است و باعث گردش خون وسلامت قلب وعروق شده وهمچنین باعث جذب ویتامین C در بدن پرنده می شود.

عرق گزنه با پاکسازی روده ، بستری مناسب برای رشد باکتری های خوب ایجاد نموده و انگل ها و کرمهای روده ای را از بین می برد.با استفاده از این عرق گزنه ، کمک شایانی در تقویت سیستم دفاعی بدن پرنده شده و برای دستگاه تنفسی مفید است.خواص عرق گزنه به دلیل وجود آنتی اکسیدان ، کلسیم ، فیبر، کاراتنوئیدها، فلائونوئید ، منیزیم، پتاسیم ، آهن و فسفر و ویتامین B کمپلکس و پروتئین های مختلفش است.

طریقه مصرف عرق گزنه ، هر 15 روز یکبار به میزان یک پنجم جا آبی با آب مخلوط شود و به مصرف پرنده برسد.

تاريخ انتشار : 1401/6/14
   
تمام حقوق این سایت محفوظ و متعلق به قناری گرگان است Design & Develop by: s_akbary@hotmail.com
درباره ما  |    تماس با ما  |    نژادهای قناری  |    پیوند ها