دان کافشه و روش خندان کردن آن:


     دان کافشه گرم و چرب است  و به دان سنگین معروف است و به لحاظ چربی بالا از مخلوط کردن آن در دان مخلوط ( هفت دان )خودداری کنید، زیرا چربی این دان به کبد فشار می آورد وکبد را از حالت لیپو تروپیک ( چربی سوز ) خارج می کند و سینه برخی از پرنده ها را  می خشکاند. شما می توانید فقط چند دانه کافشه در هر دانخوری برا ی پرنده هایی که ضعیف تر هستند قرار دهید.

توجه: برای قناریهایی مانند گلستر و نورویچ و کرست و موزاییکی و...که استعداد چاقی دارند از کافشه استفاده نکنید ولی می توانید در زمان تکثیر  به جوجه های در حال رشد بعد از 4 روزگی تولد به میزان تعادل ازکافشه دهن باز استفاده نمایید.

   دان کافشه تازه را  به مقدار کم و دهن بسته خریداری کنید و با روشی که گفته  می شود دهن باز یا خندان  نمایید:

ابتدا دان کافشه را بشویید و به مدت 24 ساعت کافشه را در آب خیس کرده ، بطوریکه آب به اندازه یک بند انگشت بالاتر از کافشه قرار گیرد و در طول روز  3 نوبت آب آن را عوض کنید تا بو نگیرد و بعد از این مدت آن را باید دم کرد. بطوریکه دان کافشه را از آب در آورده و آبکش نمایید و داخل کیسه گونی برنجی بریزید و درب آنرا بسته و  بمدت 12 ساعت لای پتو بپیچید . پس از گذشت 12 ساعت، کیسه گونی را برگردان کنید بطوریکه قسمت بالا در پایین  بمدت 12 ساعت دیگرهم در همین حالت قرار بگیرد. پس از اینکه 12 ساعت دوم هم به اتمام رسید، درب کیسه گونی  را باز کرده و کافشه ها را با آب کاملا شستشو داده تا اسیدوز ایجاد شده در اثر گرمای پدید آمده در هنگام دم به همراه الکل سنتز شده دفع گردد. بدین ترتیب کافشه های دهن باز شده را داخل کیسه نخی ریخته و آویزان نمایید تا آب آن خارج گردد و سپس در آفتاب یا روی بخاری پهن کرده تا کاملا خشک شده و اصطلاحا کبریتی شوند و حالا برای مصرف پرنده استفاده نمایید.

 

تاريخ انتشار : 1398/9/14
   
تمام حقوق این سایت محفوظ و متعلق به قناری گرگان است Design & Develop by: s_akbary@hotmail.com
درباره ما  |    تماس با ما  |    نژادهای قناری  |    پیوند ها