نقش گرده گل زنبور عسل و تأثیرات درمانی و تقویتی آن

نقش گرده گل زنبور عسل و تأثیرات درمانی و تقویتی آن :  

 

گرده گل، محرک وسیع الطیف در بهبود وضعیت عمومی حیوانات در تحقیقات جدید بعمل آمده بر اساس منابع و مقالات خارجی ترجمه شده مانند Deli Nature... گزارش شده است. اولین بار کلمه گرده در سال ۱۷۶۰ به نام پولن (Pollen) در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار گرفت. گرده از یک لغت لاتین گرفته شده و به معنای پودر نرم است و در فرهنگ لغت آمریکایی به مواد پودر مانندی می گویند که در بساک گیاهان گلدار تولید میشود.

گرده گل دانه های خیلی کوچکی هستند که در انتهای پرچم گلها قرار می گیرند و از عوامل بارور شدن گیاهان به شمار می روند. گرده گل توسط زنبور عسل جمع آوری می شود و غذای زنبورهای جوان است و یکی از کامل ترین خوراکی های طبیعت محسوب می شود؛ زیرا تقریبا تمام مواد مغذی مورد نیاز انسان و پرنده ها را شامل می شود. درباره خواص گرده گل همین بس که این محصول زنبور عسل سرشار از پروتئین ها (حدود ۴۰ درصد پروتئین)، اسید آمینه های آزاد و ویتامین ها از جمله B-complex و اسید فولیک با طبعی گرم است.

       گرده گل را پلیس روده می نامند.دلیلش ،خاصیت آن در تنظیم فعالیت روده ها است که مشکل ورم روده بخصوص در قناریها را برطرف میسازد.حاوی ویتامینهای A.B.C. E و مواد معدنی و آنزیم غنی شده است. بطور کلی بعنوان آنتی بیوتیک عمل می کند و میتواند از رشد برخی میکرو ارگانیسم ها جلوگیری نماید، تا پرنده دچار مشکلات تنفسی و گوارشی و بیماریهای عفونی نشود.

در درمان یبوست و تقویت نیروی بارورسازی پرنده های نر و اشتها آوری و بهبود استرس وجلوگیری از پریزان خارج از فصل و بهبود در تسریع آن و در براق و شفافیت و درمان شکنندگی پرها نقش مهمی را ایفا می کند. طریقه مصرف: طی تجربیات بنده ،در نوبت اول 4 دانه گرده گل هر دو هفته یکبار بدهید تا قناری عادت کند. پرنده بیمار را در نوبت اول 3 دانه بدهید پس از 8 ساعت به 15 عدد برسانید و هر 24 ساعت تجدید نمایید زیرا در نیرو بخشیدن پرنده بیمار در دوران نقاهت پس از بیماری نقش مؤثری دارد.

 

پس از عادت کردن پرنده; طبق فرمول پیشنهادی میتوانید از گرده گل استفاده نمایید:

ابتدا گرده گل را آسیاب کرده :

 1.جهت تقویت عمومی و طراوت = هر 10 روز یکبار به میزان یک قاشق غذاخوری در 5/ 1 لیتر آب به قناریها بدهید.

2.جهت آماده سازی نرها= یک قاشق غذاخوری گرده + 4 قاشق چایخوری عسل + 5/ 1  لیتر آب روزانه تا قبل از جفت اندازی.

3.جهت آماده سازی ماده =

یک گرم گرده گل + 3 عدد تخم مرغ آبپز+ آردبرنج و نان سوخاری یکروز در میان.

4.جهت تقویت جوجه های بالای 5 روز =

یک گرم گرده + 3 عدد تخم مرغ آبپز + آرد برنج و نان سوخاری هفته ای دو نوبت.

توجه: در زمان بازسازی و مراحل اولیه تولکی از گرده گل استفاده نشود و میتوانید از اواسط مرحله پرسازی و تیغ زدن پرها بتدریج از گرده استفاده نمایید.

 

 

  

تاريخ انتشار : 1400/8/23
   
تمام حقوق این سایت محفوظ و متعلق به قناری گرگان است Design & Develop by: s_akbary@hotmail.com
درباره ما  |    تماس با ما  |    نژادهای قناری  |    پیوند ها