خواص سیر و طرز تهیه و مصرف عصاره آن:

 🐤ترکیبات سیر :

 سیر دارای 66% آب  و 6%  پروتئين و  25%  نشاسته و مواد قندي و شامل روغن آليسين و مواد معدني و مخمرها و مواد ضد عفوني کننده و فيبرها، و موادي از ترکيبات گوگرد مي باشد. سیرهمچنین سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین هایB1 ،B2  ، B3 است.

 

فواید و خواص سیر برای پرندگان:

_ بر قدرت دفاعي پرنده در مقابل بيماري ها مي افزايد؛

_ بهبود و افزايش تولید اسپرم و قدرت نیروی جنسي  و عدم تاثیر منفی روی نطفه پرنده؛

_ کمک به دور کردن انگل ها و کرم ها از دستگاه گوارش؛                              

_ همچنين به نوسازي پرها در مرحله لک رفتن کمک مي کند؛

_ پيشگيري  و درمان بيماري هاي سرما خوردگی و آنفولانزاي واگير؛

_ باعث کاهش کلسترول خون  می شود و مشکل یبوست پرنده را برطرف می کند؛

_ تحريک کننده دستگاه عصبي پرنده( در مواقع ضعف و بي حالي پرنده)؛ با اثر بر روی اعصاب پرنده، آنها را آرام تر و استرس را از آنها دور میکند و سیستم گوارش پرنده را در مقابل بیماری ها مقاوم می کند.

مضرات سیر و موانع مصرف بیش از اندازه سير براي پرندگان:

 مصرف زیاد سير باعث نفخ شکم و کم اشتهايي مي گردد و زياده روي در مصرف آن موجب زخم و خونریزی درديواره روده ها مي شود .

گذاشتن سير به مدت زياد براي مخمر شدن، باعث افزايش درصد گوگرد مضر براي پرنده مي شود و برخي مواد با گذشت زمان، تغيير مي کنند و سبب بروز برخي مشکلات گوارشی براي پرنده مي شوند.

امروزه ، مصرف برخی از آنتی بیوتیکها ، درجهت پاکسازی قبل از جفت اندازی یا درحین تکثیر باعث میشود که نطفه قناری ها ضعیف گردد. ولی مصرف عصاره سیر بهترین  آنتی بیوتیک طبیعی و سنتی جهت پاکسازی جفتها در فصل تکثیر می باشد . بنابراین بهتر است برای پیشگیری و تقویت سیستم گوارش پرنده طبق فرمولی که توضیح داده میشود ، از این روش تجربی استفاده کنیم:

یک حبه سیر درشت را پوست کنده و پس از شستن ، آن را رنده کنید. سیر رنده شده را درون یک بطری یک لیتری تیره رنگ ریخته و بطری را بطور کامل از آب تصفیه یا آب جوشیده خنک پر کنید بصورتی که هوایی بالای بطری نباشد.درب بطری را بسته و بمدت12 ساعت ( شب تا صبح ) داخل یخچال قرار دهید. درصبح این عصاره را پس از صاف کردن ، بجای آب در داخل آبخوری ها ریخته و بمدت یک روز در اختیار پرندگان قرار دهید. یکی از ترکیبات سیر ، آلیسین است که به عنوان یک آنتی بیوتیک بسیار قوی ، توانایی مهار رشد و تکثیر ویروس و قارچ و انگل و باکتری ها را دارد.

 ( یک میلی گرم آلیسین = 15 واحد استاندارد پنی سیلین )

 ناگفته نماند ، که با اضافه کردن 20 قطره آب لیمو ترش تازه یا دو قاشق غذاخوری (10 سی سی) سرکه سیب خانگی به همراه دو قاشق غذاخوری عسل، طعم و مزه آن برای پرنده شما خوشایندتر و اثرات دارویی آن را بیشتر می کند.در ضمن از آبخوری های تیره رنگ استفاده نمایید ، زیرا نور باعث کاهش خواص عصاره سیر می گردد.

مصرف عصاره سیر: سعی کنید که در تابستان هر ماه یک نوبت و در زمستان ماهی دو سه نوبت از این عصاره استفاده نمایید.

 

🔴 توجه: در زمان جوجه داشتن قناری و پرنده ها ، این عصاره را استفاده نکنید و نباید این ترکیب را به قناری و پرنده ها بدهید ، چون این باعث میشود که بدن جوجه زود غذا را دفع کند و همیشه گرسنه باشد و باعث ضعف جوجه ها می شود.


تاريخ انتشار : 1400/1/1
   
تمام حقوق این سایت محفوظ و متعلق به قناری گرگان است Design & Develop by: s_akbary@hotmail.com
درباره ما  |    تماس با ما  |    نژادهای قناری  |    پیوند ها