نوردهی:

درحالی که شدت نور ، رژیم تغذیه ، دما و سایر عوامل مانند تهویه یا ارتفاع از سطح دریا ممکن است بر میزان غریزه لانه سازی و مقدار اسپرم و مقاومت پرندگان در باروری تأثیر بگذارد ، لیکن در همه جای دنیا فقط و فقط افزایش طول روز و ساعات بیداری پرنده را در فصل بهار عامل اصلی و غالب در بحث تولیدمثل در طبیعت شناسایی و معرفی نموده اند . نور دادن به موقع برای آماده سازی قناری ها یکی از مهمترین نکات اصلی در برنامه تکثیر و پرورش آنها می باشد. یکی از عواملی که قناریهای ما پس از دوران پاکسازی و تقویتی به موقع آماده تکثیر نمی شوند ، مبحث نور است که برای تولید مثل تاثیر مستقیمی دارد. سيستم و برنامه ريزي نامناسب نوردهي قناري باعث مست نشدن قناري و آماده نشدن براي جفت گيري مي شود.

البته باید توجه داشت که شدت نور بيش از حد هم  باعث كانيباليسم و پَر كني قناري مي شود و اين موضوع پرورش دهندگان قناري را بسيار آزار مي دهد.

شدت نور مناسب براي سالن قناري ٢٠٠ لوكس است كه اين شدت نور در فصل توليد مثل تا ٢٥٠ لوكس بايد برسد و در فصل تولك(پر ريزي)بايد به شدت ١٠٠ لوكس کاهش یابد.

شدت نور تاثير مستقيمي در به بلوغ رسيدن جوجه قناري ها دارد و هر چه شدت و تابش بيشتر باشد جوجه قناري ها زودتر به بلوغ مي رسند، يكي از عوامل بسيار مهم در مبحث نور و نوردهي طول زمان نوردهي يا همان فتوپريوديسم است كه بر ترشح هورمون هاي رشد و توليد مثل پرنده بسيار اهميت دارد. طول زمان روز مهمترين و تاثير گذارترين عاملي مي باشد كه تا به حال به آن پرداختيم. هرچه طول روز كمتر باشد سن بلوغ جوجه قناري كمتر مي شود  و هر چه طول زمان نوردهي قناري زياد شود ، غده هيپوفيز بيشتر تحريك شده و هورمونهاي توليد مثلي افزايش مي يابد و باعث افزايش و بهره وري توليد مي شود .

 

نكته هایي در زمان نوردهي :

١) جهت روشنايي سالن پرورش قناري بهتر است از لامپ هاي مخصوص سالن هاي پرورش استفاده نمود و اگر دسترسی به آنها مقدور نبود ، ميتوانید  از لامپ هاي مهتابي همراه با لامپ هاي رشته اي تنگستني استفاده كنید.البته پرندگان ، لامپ هاي فلورسنت را ٣٠درصد درخشنده تر از لامپهاي رشته اي مي بينند .

2) از لامپهای کم مصرف   … , CFL , LEDاستفاده نکنید، زیرا پرندگان لامپ هاي كم مصرف را به صورت چشمك زن مي بینند و باعث آزار و در نهايت كوري تدريجي قناري مي شود..

3)چنانچه تمایل دارید که مولدها زودتر از فصل بهار آماده تکثیر شوند ، در برنامه افزايش زمان نوردهي بهتر است نور سالن به صورت روزانه 8 دقيقه افزايش يابد.

براي يك سالن پرورش قناري كوچك به اندازه ٥٠ متر، نیاز به6 عدد لامپ مهتابي يك متري و ٦ عدد لامپ رشته اي تنگستني ١٠٠ وات است.

4)لامپ ها نبايد مستقيم روي سر قناري ها نصب شود.

5)لامپ هاي روشنايي بايد از آخرين طبقه قفس حداقل ٤٠سانتي متر و حداكثر ١ متر فاصله داشته باشد.

بحث نوردهی نیز مانند افزایش دما سلیقه ای است و هرپرورش دهنده ای روشی دارد.. برنامه شروع روشنایی مصنوعی برای کسانی که مایل به تکثیر پرندگان خود در غیر تایم طبیعت یعنی زودتر از فصل بهار هستند ، با توجه به آب و هوای منطقه پرورشی معمولا از اوایل آذرماه با شروع دوره پاکسازی و آماده سازی قناریها آغاز می شود و می توانید پرندگان خود را از نیمه دی ماه پس از دوران آماده سازی جفت کنید . باید توجه داشت که در طول دوران تکثیر و جوجه کشی ، مدت زمان روشنایی حداکثر 15 ساعت است.بنابراین از اوایل آذر ماه که فصل آماده سازی شروع می شود(بستگی به آب وهوای منطقه پرورش) ما از طلوع آفتاب حدودا ساعت ۶ صبح تا غروب آفتاب حدود ۵ بعداز ظهر روشنایی داریم.

به عبارتی مدت زمان روشنایی از اوایل آذر 11 ساعت میشود  و برای اینکه به حداکثر نور یعنی 15 ساعت بیداری و روشنایی قناریها برسیم، ۴ ساعت اختلاف داریم که این اختلاف ساعت (۴ساعت) را در ۳۰ روز تقسیم می کنیم و به این شکل نوردهی تدریجی ( در فصل غیر بهار ، روزی 8 دقیقه  و در فصل بهار تقریبا  روزی 2 دقیقه ) را برای قناری ها تا رسیدن به  ۱۵ ساعت روشنایی در روز که در زمان جوجه کشی  لازم است ، ادامه می دهیم.

 

 


تاريخ انتشار : 1399/9/14
   
تمام حقوق این سایت محفوظ و متعلق به قناری گرگان است Design & Develop by: s_akbary@hotmail.com
درباره ما  |    تماس با ما  |    نژادهای قناری  |    پیوند ها