نقش و فوائد سیب زمینی در تغذیه قناری:


سیب زمینی حاوی ویتامین های A ، B، C  و نشاسته و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم و مس می باشد و سرشار از بتاکاروتن  (پیش ساز ویتامین A ) است که وقتی پخته می شود، جذب بدن می گردد.

همچنین حاوی کربوهیدرات که دارای ویتامین B6 است و دارای آنزیم مهار کننده ضد ویروس می باشد و به علت دارا بودن پتاسیم زیاد بعنوان تمیز کننده کبد بشمار می رود. از آنجا که هضم آسانی دارد، در پرندگانی که دچار رعشه و کم خونی می گردند، بسیار مفید است. سیب زمینی  به دلیل مواد معدنی موجود در آن ، به رشد پرنده کمک شایانی می کند و دردرمان  بیماری های گوارشی و ورم روده به همراه مقدار کمی هویج بخار پز و جعفری و تره بسیار مفید می باشد و تهیه سیب زمینی پخته جهت مصرف جوجه ها مخصوصا جوجه های بین 30 تا 60 روزه که از والدین خود جدا شدند، بسیار مناسب است.

بر اساس تجربیات ، شیوه های مختلفی در پختن سیب زمینی وجود داردکه درطعم و محتوای غذایی سیب زمینی تفاوت دارد.

روشهای پختن عبارتند از:

1_ آب پز: پس از شستشو آن را داخل ظرف حاوی آب سرد قرار داده و بر روی شعله گذاشته تا پخته شود. سپس آن را از داخل ظرف بیرون آورده تا آب آن تبخیر گردد. میتوان آن را در سایه خشک و آسیاب نمود و در خوراک مخلوط تخم مرغی مصرف نمود.

2_ بخار پز: درون قابلمه کوچکی بدون آب گذاشته و قابلمه رادر ظرف بزرگتری که حاوی آب می باشد قرار داد و بر روی حرارت گذاشته تا آماده گردد. یا از لوازم پخت بخار ساز استفاده نمود و مصرف و تغذیه آن مطلوب تر از نوع آب پز می باشد.

3_ تنوری کردن : داخل فر یا آتش ذغال قرار داده تا پخته شود. گرایش و مصرف جوجه ها نسبت به آن بیشتر از نوع آب پز و بخار پز می باشد.

4_ پختن روی نمک : که از بهترین نوع طبخ برخوردار می باشد و پرنده نسبت به آن واکنش زيادتري نشان می دهد و بسیار علاقمند به این خوراک می باشد. سطح ظرف را در حدود نیم تا یک سانت نمک ریخته و سیب زمینی شسته شده را روی آن قرار می دهیم و بر روی حرارت نسبتا کم میگذاریم تا حرارت نمک باعث پخت آن گردد. مقداری طعم و بوی نمک در رویه سیب زمینی جذب می گردد؛ ولی اصلا طعم شور ندارد. این امر پرنده را مشتاقانه تحریک به تغذیه می نماید و بسیار مفید می باشد.

مهمترین ماده اصلی موجود در سیب زمینی، نشاسته است که معمولا 9 تا 25 درصد آن را تشکیل می دهد. از این رو برای تامین انرژی پرنده و در معالجه و درمان اسهال و  التهاب دستگاه گوارش بسیار مفید است.

لازم به ذکر است که در خرید سیب زمینی دقت شود که  حتما تازه باشد و سبز رنگ نباشد و جوانه هم نداشته باشد ، چون در این صورت با مصرف آن نوعی سم به نام سولاتین تولید می کند که باعث مسمومیت می شود.

سعی گردد به میزان مصرف روزانه تهیه شود و بطور میانگین هر 15 روز یک نوبت  در روز در اختیار پرنده قرار داده و حتی الامکان در یخچال نگهداری نگردد، چون نشاسته آن تبدیل به قند می شود و مزه خوبی نخواهد داشت.


تاريخ انتشار : 1399/6/1
   
تمام حقوق این سایت محفوظ و متعلق به قناری گرگان است Design & Develop by: s_akbary@hotmail.com
درباره ما  |    تماس با ما  |    نژادهای قناری  |    پیوند ها