مایت کیسه هوا Air sac mite :

این مایتها موجوداتی هستند که به گروه کنه ها تعلق دارند و  به مایت ریه نیز مشهورند ، ودر فضاهایی که رطوبت بالایی دارند زندگی می کنندو در چنین محیط هایی ، اغلب قناریها و فنچهای گلدین و سایر پرندگان زینتی درگیر می شوند.. پرنده ای که دچار این انگل می شود کمتر آواز می خواند و حتی به جایی خواهد رسید که دیگر آواز نمی خواند. از کیفیت پرها کاسته شده و بطور قابل توجهی از فعالیت پرنده کم میشود. از علایم بارز این بیماری این است که پرنده در طول شبانه روز صدایی شبیه نوچ نوچ می دهد و چون شب ها خواب آرامی ندارد و بیقرار است، در روز اکثرا چرت می زند و برای تامین گرمای بدنش حالتی پف کرده دارد.

دلیل صدای نوچ نوچ و پخ پخ ، تجمع کنه ها در مسیر راه تنفس پرنده هست و پرنده با این کار سعی در رساندن هوای بیشتر به ریه ها را دارد.

این بیماری قابل درمان است،اما در صورتی که به موقع درمان نشود، پرنده بدلیل آسیب بافت کیسه های هوا و نهایتا خفگی قطعا خواهد مرد.این موضوع را نباید با بیماریها و عفونتهای تنفسی اشتباه گرفت،زیرا در سرماخوردگی و بیماریهای تنفسی که براثر تغییر دما و استرس و آلودگی هوا یا دان و...بوجود می آید،با علایمی نظیر خس خس وصدای دهان وعطسه و تنگی نفس مشهود است که با دمنوش بابونه و در حالت حاد با مصرف آنتی بیوتیکها قابل درمان است.

 یکی از راههای درمان تجربی مایت تنفسی که تا حدودی جواب داده بقرار ذیل است:

1- پرنده بیمار را به قفس جداگانه ای منتقل کنید. (این بیماری از طریق غذا و آب آشامیدنی مشترک قابل انتقال به سایر پرنده ها می باشد.)

2- جای پرنده را تا دمای30 درجه سانتیگراد گرم کنید. (گرما نقش بسیار مهمی در بهبود بیماری ها دارد. در صورت سرد بودن محیط ، انرژی پرنده صرف گرم کردن بدنش شده و پرنده شدیدا ضعیف می شود.)

3- چکاندن یک قطره ایور مکتین 1% محصول ایران توسط سرنگ انسولین پشت گردن پرنده بین دو کتف، به این صورت که پرهای پشت گردن را کنار زده و قطره را روی پوست بچکانید تا از طریق پوست جذب خون پرنده شود.

نکته بسیار مهم : از چکاندن بیش از یک قطره در هر وعده جدا خودداری شود و حتما از سرنگ انسولین استفاده شود به این دلیل که قطره سرنگ انسولین از قطره سرنگ های معمولی کوچکتر است.

4- درمان به مدت 4 هفته و هر هفته یک قطره انجام شود. (در کل 4 قطره می شود.)

5- با زدن قطره ،جهت کاستن عوارض ناشی از دارو و جلوگیری از مسمومیت، بمدت یک روز بجای آب آشامیدنی ساده ، داخل هر آبخوری 3 قطره آب لیمو ترش تازه یا سرکه سیب خانگی با آب مخلوط کرده و در اختیار پرنده قرار دهید تا با خوردن آن، دستگاه گوارش حالت اسیدی پیدا کند .

6- نظافت قفس در طول این یکماه بخوبی انجام شود. در صورت تمایل میتوانید جهت تسریع بهبودی و ضد عفونی قفس و همچنین جلوگیری از تکثیر مایت ها، چند قطره ایورمکتین به ابتدا و انتهای نی نشیمنگاه قفس ، همچنین درز ها و جداره های قفس بزنید..

تاريخ انتشار : 1395/6/20
   
تمام حقوق این سایت محفوظ و متعلق به قناری گرگان است Design & Develop by: s_akbary@hotmail.com
درباره ما  |    تماس با ما  |    نژادهای قناری  |    پیوند ها