نکاتی قابل توجه در امر جفت اندازی و تکثیرو پرورش

  

  

   در زمینه جفت اندازی و تکثیر و پرورش به مواردی که حاصل سالها تجربه است ، دقت فرمایید:

- قناری که دارای سر بزرگی است نباید با قناری همشکل خودش جفت کرد و همینطور قناری ریز نقش را نباید با قناری هم اندازه خودش جفت نمود زیرا گرفتن جوجه های تنه دار و درشت و خوش سروقیافه دور از انتظار است.بطور کلی اگر یک قناری دارای ضعفی است نباید از جفتی که همان ضعف را داراست استفاده کرد ، زیرا این نقص مضاعف شده و به جوجه ها منتقل می شود.

- نژادها را با هم آمیخته نکنید. جفتی را انتخاب نمایید که هم نژاد باشند و یا به هم نزدیک باشند و نژادهای خالص را از بین نبرید.

- از جفتهایی که دارای رنگهای روشن هستند، استفاده نمایید و دو رنگی که از هرلحاظ شبیه هم هستند، را با هم جفت نزنید.

- فصل جفت زدن وتکثیر: جوجه های متولد فصل بهار دارای کیفیت بهتری از لحاظ رنگ و آواز و جثه خواهند بود، اما از قناری در فصل غیر بهار هم میتوان جوجه گرفت که بستگی به شرایط محیطی دارد. جوجه کشی در مناطق سردسیری از اواخراسفدماه آغاز وتا تیرماه ادامه پیدا می کند ولی در مناطق گرمسیری ومعتدل  معمولا ازآذرماه الی اردیبهشت ماه زمان تکثیر است.

- زمانیکه قناری ماده کاملا آماده و مست شد، قبل از گذاشتن تخم پوک، آنرا جفت بزنید. زمان زیادی ماده آماده را نگه ندارید، حتی اگر قناری نر به میزان آمادگی کامل نرسیده و از مستی کمتری برخوردار بود جفت بیندازید،زیرا اشکالی ایجاد نمیشود وبا آمادگی کامل قناری ماده، قناری نر نیز به میزان آمادگی کامل خواهد رسید.البته احتمال نبستن نطفه یا ضعیف بودن نطفه در چال اول تخم گذاری با این شرایط پیش بینی می شود ولی در نوبتهای بعدی تخم گذاری با تقویت کردن جفتها این موضوع حل خواهد شد.

- در هنگام جفت اندازی، دقت کنید که قناری نر را در هنگام غروب آفتاب ( یکساعت قبل از خاموشی) به داخل قفس قناری ماده جهت جفت شدن انتقال دهید.

- علت خوردن تخم ها توسط والدین( نر وماده): گاهی به دلیل مواجه شدن والدین با کمبوداملاح و ویتامین، تخمهای خود را می خورند. بهتر است برای جلوگیری از تکرار این موضوع، روزانه به مقدار کمی (یک شصتی) تخم مرغ آبپز بمدت یکهفته به این جفتها داده شود تا دیگر سراغ تخمها نروند.

- دلیل مرگ ناگهانی قناری ماده در زمان تخم گذاری: اگر از سلامت قناری ماده خود اطمینان دارید،علت اصلی مرگ ناگهانی آن ضعیف شدن ماده قناری است. به علت تخم گذاری و خوابیدن روی تخم ها و تغذیه جوجه ها و همچنین نداشتن فرصتی برای تقویت، قناری ماده با تخم گذاری مجدد ،رفته رفته ضعیف شده و در نهایت در صورت بی توجهی جان خود را از دست می دهد. پس در هنگام جفت اندازی و جوجه کشی دقت لازم را در تقویت جفتها و بخصوص ماده ها داشته باشید.

- چرا جوجه داخل تخم می میرد؟ دلایل مختلفی باعث مرگ جوجه تا قبل از تولد وجود دارد که میتوان نکاتی را نام برد: 1. مسایل ژنتیکی ( جفت کردن نر وماده هم خانواده) 2.تغذیه نامناسب (دانه هایی که ناقل بیماری بوده و از طریق نطفه به جوجه منتقل شده) 3. یخ بستن (ماده بطور منظم روی تخم نخوابیده ویا مرتب تخم را نمی چرخاند و جوجه یخ می زند) .

- علت خفگی جوجه در هنگام خارج شدن از تخم :  معمولا جوجه ها از روز سیزدهم سر از تخم در      می آورند. ولی گاهی اتفاق می افتد که بدلیل سفت و ضخیم بودن پوسته تخم و عدم رطوبت کافی تا بعد از روز چهاردهم  خبری از درآمدن جوجه نیست،چنانچه از وجود آن در داخل تخم مطمئن هستید،ابتدا یک سوراخ به اندازه سر سوزن در قسمت پهن تخم ایجاد نموده و سپس زیر پای قناری ماده بگذارید..دو ساعت بعد در صورت نوک خوردن تخم، شیاری تا امتداد نوک جوجه ایجاد کرده تااینکه کمکی در خارج شدن آن از تخم شود و اگر بیشتر بماند ،جوجه خفه خواهد شد.

- دلیل کشتن جوجه توسط قناری ماده : در مواردی مشاهده شده که جوجه در زمان بیرون آمدن از تخم ، توسط ماده کشته می شود.این اتفاق بیشتر در ماده هایی پیش می آید که دست اول و یا نخستین لون آنهاست که دارای تجربه کافی در نگهداری جوجه هایشان ندارند،زیرا قناری ماده در هنگام در آمدن جوجه ها به آنها کمک   می کند و پوست تخم را از اطراف جوجه ها در می آورد تاآنها راحتر خارج شوند، ولی ممکن است در این حین، بجای اینکه پوست تخم را نوک بزند، به بدن جوجه ها نوک می زند و یا در هنگام پریدن با وارد کردن ضربه ناخن پا به بدن آنها باعث از بین رفتن جوجه ها می شوند.

 

تاريخ انتشار : 1399/11/18
   
تمام حقوق این سایت محفوظ و متعلق به قناری گرگان است Design & Develop by: s_akbary@hotmail.com
درباره ما  |    تماس با ما  |    نژادهای قناری  |    پیوند ها